“Ik streef naar een kunst die

rechtstreeks geënt is op ons

dagelijkse bestaan, een kunst die

uitgaat van dit dagelijkse

bestaan, die de adem is van ons

werkelijke bestaan en van onze

werkelijke aard”.

 

‘‘J‘aspire à un art qui soit directement
 branché sur notre vie courante, un art qui prenne départ dans cette vie courante,

 qui soit de notre vraie vie et de nos vraies humeurs une émanation immédiate’’

“For myself, I aim for an art which would be in immediate connection with daily life, an art which would start from this daily life, and which would be a very direct and very sincere expression of our real life

and our real moods.”

Jean Dubuffet, 1951 Jean Dubuffet, 1951 Jean Dubuffet, 1951
     
 

Y A L C I N   C I H A N G I R

works on paper

17 October - 31 December 2020
Wed - Sat 14.00 – 17.30 hrs
beperkte toegang/limited access: 3 pers.

 



untitled, n.d. (2019) ink (rapidograph) on paper , 60x50 cm

Yalcin Cihangir (1968 Büyükcamili, Turkije) woonde in zijn geboorteplaats naast het huis van zijn oom, een ijzersmid, voor wie hij ook ging werken na slechts vijf jaar school. Het “wilde kind”, zoals hij zichzelf herinnert, leerde er met ijzer en verf omgaan. Op dertigjarige leeftijd werd hij vrachtwagenchauffeur, reed een half jaar door Europa en . Toen hij eind jaren negentig in Amsterdam kwam, besloot hij er te blijven en werd bordenwasser in een restaurant. Hij raakte gefascineerd door de Nederlandse fietscultuur en besloot een eigen ontwerp van een attractieve gezinsbakfiets in productie te laten brengen. Al snel werd hij succesvol met eigen fabrieken in binnen- en buitenland. De zgn. Fietsfabriek ging echter failliet, een bittere ervaring voor hem. Hij kwam op straat te leven en ging weer borden wassen. Twee jaar geleden begon hij te tekenen uit “woede en verveling”. Yalcin ooit de bekende fietsontwerper blijkt een invalsrijk en spiritueel kunstenaar te zijn die gelooft dat alles bezield is. In korte tijd produceerde hij enkele honderden tekeningen waarin hij zijn geesten laat verschijnen.



untitled, n.d. (2019) ink (rapidograph) on paper , 60x50 cm

Yalcin Cihangir (b. 1968 in Büyükcamili, Turkey) grew up next door to his uncle, an ironsmith, whom he went to work for after just five years of schooling. The “wild child”, as he describes himself, learned how to handle iron and paint. At the age of 30, he became a truck driver and spent half a year driving back and forth across Europe. When he came to Amsterdam in the nineties, he decided to stay and took a job as a dishwasher in a restaurant. He was fascinated by the Dutch cycling culture and decided to design and produce an attractive family cargo bike. The project, known as Fietsfabriek, quickly became a success, and before long Yalcin had his own factories in the Netherlands and abroad. Eventually, however, the company went bankrupt, and the experience proved to be a bitter one. Yalcin ended up living on the streets and went back to washing dishes for a living. Two years ago, he started drawing out of “anger and boredom”. It turns out that Yalcin, the once well-known bike designer, is  an inspired and spiritual artist who believes that everything has a soul. In a short time, he has produced several hundred drawings in which he allows his spirits to reveal themselves

 

untitled, n.d. (2020) ink (rapidograph) on paper , 65x50 cm

 

Galerie Hamer

Leliegracht 38-NL 1015 DH Amsterdam  tel. +31 20 62 67 394

galeriehamer@hetnet.nl

 

terug/back